Farveladen på Vester Skerninge Friskole
Til grund for hele vores arbejde, samværet med børnene og vores samarbejde med forældre ligger skolens værdigrundlag om tillid, åbenhed, anerkendelse og mangfoldighed.
Vores daglige fokuspunkter er synlighed, kommunikation, nærvær, opdragelse og kreativitet, og er punkter vi arbejder med og har til revision og diskussion hele tiden for at blive bedre til vores daglige arbejde.
Når børnene er i Farveladen har de ”fri”. Derfor har deres egne lege højeste prioritet. Vi voksne vil være igangsættende eller stå til rådighed for forskellige aktiviteter, som børnene efter lyst kan deltage i. Vi prioriterer at lave noget, som vi selv synes er interessant – med et ægte smittende engagement til følge.
Børnenes forhold til hinanden – den gode samværskultur
Vi tilstræber at være tydelige voksne, der altid forsøger at lave en tryg og tilpas udfordrende ramme for hver især. Vi møder børnene i øjenhøjde og kommunikerer med dem - ikke til dem. Hvis der er konflikter, lytter vi til, hvad der er sket, da der ofte er flere, der har andele i en konflikt.
Vi forsøger at lære dem at sætte ord på, hvad de tænker og føler - at vi skal tage hensyn til hinanden, og at der er forskel på at sladre og at bede om hjælp. I alvorlige konfliktsituationer sættes børnene sammen og trænes i at fortælle hinanden, hvad der er sket, mens den voksne lytter og støtter. Tit bunder konflikterne i misforståelser eller i, at man ikke har lyttet til hinanden.
Det er afgørende, at børnene kan slappe af og føle sig trygge. Vi tilstræber at tale ordentligt til hinanden og accepterer ikke, at problemer søges løst ved at slå. Det må ikke være en fordel at være størst eller først. Vi har - heldigvis - forskellige temperamenter og personligheder, og vi skal være her alle sammen. Nogle skal lære at samarbejde, andre at sætte grænser, selv om vi ikke nødvendigvis alle behøver at være slyngveninder/-venner.
Børn behøver ikke hele tiden at få serveret mulighederne og underholdningen. Det er faktisk helt i orden at ”kede sig” en gang i mellem. Ofte inspirerer det til helt nye aktiviteter og lege i nye sociale sammenhænge.
Udeliv – året rundt
Der er ikke noget, der hedder dårligt vejr. Vi holder til udendørs umiddelbart efter skoletid og efter eftermiddagsmaden. Alle er ude for at få frisk luft og røre sig, inden de måske vælger at sætte sig ind igen. Derfor er det vigtigt, at børnene har tøj med til at være ude i al slags vejr. Skiftetøj i deres garderobekasse er en god idé.
De voksnes ansvarsområder
Rent praktisk organiserer vi os på den måde, at vi en uge ad gangen står for et område. Én holder styr på, hvor børnene skal hen hvornår, hvordan og med hvem.
Én laver mad sammen med nogle af børnene, en anden er i gården, hvor der tilbydes rulleskøjter, skildpadder, ethjulede cykler, kængurustylter og sætter måske gang i at sjippe, hinke, spille rundbold, fodbold osv.
Èn holder øje med bålhuset og byggelegepladsen. Endelig er en af de voksne altid frit stillet en hel uge til at kunne fordybe sig i særlige aktiviteter med en mindre gruppe børn: fx på fisketur ved søen, bygge et hus på byggelegepladsen, flette et pilehegn etc.